- Dane do kontaktu ze sprzedawcą
- Sklep internetowy powinien mieć certyfikat zaufania
- Opinie – kluczowe, jeśli chcesz mieć udanego zakupy
- Uważaj na mailingi handlowe
- Sprawdź, czy sklep posiada certyfikat SSL
- Odstąpienie od umowy sprzedaży
- Zawsze masz prawo do złożenia reklamacji
- Zainstaluj program antywirusowy
- Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą
Nie da się ukryć, że robienie zakupów w Internecie jest niebywale kuszącą propozycją. Wystarczy tylko usiąść przed monitorem komputera, znaleźć upragnioną rzecz, zapłacić za nią i tyle!
Mimo że jest to bardzo wygodne rozwiązanie, to prawda jest taka, że podczas robienia zakupów przez Internet należy uważać na czyhające niebezpieczeństwo. Nie bez powodu często mówi się o przeróżnych kradzieżach finansowych czy danych wrażliwych, dlatego poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pozwolą Ci się uchronić przed tego typu sytuacjami.
Dane do kontaktu ze sprzedawcą
Zawsze, kiedy chcesz złożyć zamówienie w danym sklepie internetowym, najpierw sprawdź dane kontaktowe osoby prowadzącej sklep. Takie informacje powinny być całkowicie jawne, ponieważ wówczas możesz w pełni zaufać takiemu przedsiębiorstwu, gdyż wiesz, że nie ma nic do ukrycia. Sklep internetowy powinien pozwolić Ci również na odbiór osobisty towaru. Dodatkowo warto wiedzieć, że to, iż sklep posiada adres strony z rozszerzeniem “pl”, nie musi wcale oznaczać, że funkcjonuje on na terenie Polski.
Sklep internetowy powinien mieć certyfikat zaufania
Mowa np. o certyfikacie Trusted Shops, który otrzymują sklepy internetowe, działające na legalnych i jasnych zasadach. Jak sprawdzić, czy dany sklep posiada taki znak? Wystarczy, że znajdziesz specjalne oznaczenie graficzne, które stwierdza otrzymanie takiego znaku przez dany sklep. Powinien być on umieszczony w widocznym miejscu witryny sklepu internetowego. Znajdziesz tam również informację o kryteriach spełnionych przez sklep, które musiały zostać spełnione, aby sprzedawca mógł go otrzymać.
Opinie – kluczowe, jeśli chcesz mieć udanego zakupy
Zawsze przed zrealizowaniem zakupów na danej stronie internetowej, powinieneś sprawdzić opinie innych klientów tego sklepu. To właśnie w tym miejscu znajdziesz największą skarbnicę wiedzy na temat tego, w jaki sposób realizowane są zamówienia, czy są opóźnienia, czy faktycznie towar zgadza się z tym ze zdjęcia, jak i wiele, wiele innych informacji. Chcesz mieć udane zakupy? Sprawdzaj opinie o danym sklepie internetowym!
Uważaj na mailingi handlowe
Od czasu do czasu lubisz przeglądać wiadomości mailowe od sklepów internetowych? Jeśli interesuje Cię dana oferta, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zapoznał się z danym asortymentem, jednak nie rób tego, klikając w link znajdujący się w wiadomości. Dlaczego? Wiele osób natknęło się w ten sposób na oszustów finansowych, którzy podszywali się pod dany sklep, wyłudzając w tej sposób pieniądze. Lepiej wpisać w wyszukiwarce adres sklepu i tam przejrzeć ofertę i bezpiecznie złożyć zamówienie na dany towar.
Sprawdź, czy sklep posiada certyfikat SSL
Kojarzysz charakterystyczną kłódkę w pasku przeglądarki? Jeśli dany sklep, w którym chcesz zrobić zakupy, również ją posiada, wówczas oznacza to, że wszystkie informacje, a zwłaszcza te dotyczące danych wrażliwych, są szyfrowane, a co za tym idzie bezpieczne i poufne.
Odstąpienie od umowy sprzedaży
Sklepy internetowe, ale również i te stacjonarne, nie są skłonne ku temu, aby poinformować kupującego o możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży. Powinieneś więc wiedzieć, że możesz dokonać zwrotu do 14 dni od daty zakupu bez konsekwencji. Po wysłaniu do sklepu oświadczenia odstąpienia od umowy, masz 14 dni na odesłanie towaru. A co w przypadku, kiedy sprzedawca nie poinformuje Cię o Twoim prawie? Wówczas Twój czas na odstąpienie od umowy wydłuża się o 3 miesiące.
Zawsze masz prawo do złożenia reklamacji
Wielu klientów obawia się reklamowania uszkodzonych rzeczy i niestety wynika to z faktu, że sprzedawcy są bardzo niechętni do ich przyjmowania, co często kończy się niemiłą atmosferą. Jednak pamiętaj, że prawo przysługuje Ci zareklamowanie towaru do dwóch lat po zakupie. Jeśli sprzedawca nie chce respektować Twojego prawa, zgłoś się do Rzecznika Praw Konsumentów lub wyślij skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, jeśli sklep internetowy, w którym zrobiłeś zakupy, znajduje się poza granicami Polski, w UE.
Zainstaluj program antywirusowy
To podstawa, która powinna znajdować się na każdym urządzeniu przenośnym. Dzięki temu za każdym razem, kiedy będziesz chciał skorzystać z niezabezpieczonej strony, zostaniesz o tym poinformowany. Dodatkowo programy antywirusowe pozwalają wykryć strony niezabezpieczone witryny, do których możesz zostać przekierowany z prośbą o płatność.
Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą
Zawsze, kiedy prowadzisz jakąkolwiek wymianę informacji ze sprzedawcą, zatrzymuj ją, aż nie dojdzie do transakcji zakończonej sukcesem. Nigdy nie wiadomo co może wydarzyć się podczas operacji zakupowej, a przezorny zawsze jest ubezpieczony.
Zakupy przez Internet to komfort, z którego warto korzystać, jednak tylko i wyłącznie w bezpieczny sposób. Wymienione powyżej wskazówki to tylko część zasad, ale najważniejszych, które warto stosować podczas zakupów przez Internet. Korzystaj z nich i ciesz się bezpieczeństwem w sieci.