Jak napompować rower?

Regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponach przekłada się nie tylko na komfort jazdy i bezpieczeństwo, ale także na szybkość zużywania się naszego pojazdu. Dobrze napompowany rower lepiej poradzi sobie z obciążeniami i trudnymi warunkami jazdy, dzięki czemu dłużej nam posłuży.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że pompowanie opon to szczególnie ważna sprawa, którą należy przeprowadzić w odpowiedni sposób. W przeciwnym razie może dojść do niedopompowania lub przepompowania, a każdy z tych wariantów może niekorzystnie wpłynąć na nasz rower. Jak zatem robić to prawidłowo i na co warto zwrócić uwagę? Zapraszamy do przeczytania poniższego tekstu, w którym przybliżymy najważniejsze informacje.

  • PROMOCJA
  • PROMOCJA
  • PROMOCJA

Pompowanie opon w rowerze - od czego zacząć?

Na samym początku należy zorientować się w tym, jaki rodzaj zaworu jest w rowerze. Najczęściej można spotkać się z dwoma typami: Presta (ten mniejszy i znacznie cieńszy, wymaga wcześniejszego poluzowania nakrętki) oraz Schrader. 

Kolejną istotną rzeczą będzie dobór odpowiedniej pompki, z której skorzystamy. Na rynku dostępne są poręczne pompki, które wiele osób zabiera ze sobą w podróż, ale także specjalne pompki ze stojakiem, który ułatwia pracę. Pompka będzie miała dwa uniwersalne otwory do wentyli, dlatego należy je dobrze do siebie dopasować.

Pompowanie opon w rowerze krok po kroku

Zależnie od tego, jaki zawór obecny jest w rowerze, należy pamiętać o odkręceniu nakrętki przy wentylu typu Presta. W tym momencie konieczne będzie zabezpieczenie ruchomej nakładki, która na co dzień osłania zawór przed zniszczeniem i zabłoceniem. Warto odłożyć ją w widoczne miejsce, ponieważ tak drobny element może się łatwo zgubić. Jego brak podczas korzystania z roweru może doprowadzić do zniszczenia zaworu i rozszczelnienia go przez piasek, który może dostać się do środka.

  • NOWOŚĆ
  • NOWOŚĆ
  • PROMOCJA

To moment na przyłożenie pompki z odpowiednim wejściem do zaworu. Należy pilnować, aby wszystko płynnie i skutecznie do siebie przylegało, żeby proces był skuteczny. Można użyć niewielkiej siły dla pewności, że powietrze „nie ucieka” na boki w trakcie pompowania. Niektóre pompki wyposażone są w specjalny zacisk, który przez cały czas blokuje uciekanie powietrza poza wentyl.

Jeżeli jesteśmy już pewni, że rower jest dobrze napompowany, możemy zdjęć pompkę. Tutaj liczy się duża sprawność i szybkość reakcji, ponieważ po odsunięciu pompki powietrze będzie szybko uciekało z opony, dlatego warto przytrzymać zawór dłonią. Na koniec w przypadku zaworu Presta należy zakręcić nakrętkę.  Na całość nakładamy osłonkę, którą wcześniej zabezpieczyliśmy (niezależnie od tego, czy jest to osłonka na przednie, czy tylne koło, obie są uniwersalne i każda z nich będzie pasowała do każdego wentyla w rowerze). Zanim wyruszymy w trasę, upewnijmy się, że wszystko sprawnie działa i poziom ciśnienia w oponach jest prawidłowy.

Jakie ciśnienie powinno być w oponach rowerowych?

Zaprawieni rowerzyści potrafią określić, czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie, wyłącznie poprzez naciskanie na oponę w końcowej części bieżnika. Wyznacznikiem jest tutaj maksymalna wielkość wgięcia, które można zrobić jedynie za pomocą kciuków. Jeżeli wynosi ono więcej niż 1 – 2 milimetry, oznacza to, że opony należy dopompować przy najbliższej okazji.

Dostępne na rynku pompki rowerowe posiadają wbudowany miernik ciśnienia, który wskazuje, jaki parametr dotyczy mierzonego pojazdu. Warto orientować się zatem w tym, z jakim typem roweru mamy do czynienia i jaka wartość tego parametru jest dla niego optymalna. 

Wiele osób kieruje się zasadą, że im szersza opona występuje w rowerze, tym niższe ciśnienie powietrza powinno być w oponach. Dla przykładu przy rowerach górskich jest to zazwyczaj od 40 do 65 barów. Informacje takie najlepiej sprawdzać jednak na stronie producentów lub w instrukcji do naszego pojazdu.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Jeżeli pompowaliśmy opony, które były wyjątkowo mocno miękkie, po kilku dniach od pompowania sprawdźmy, w jakim są stanie. Często po sezonie zimowym okazuje się, że dętka jest nieszczelna i konieczna będzie jej wymiana.

Tak, jak wspominaliśmy – niewiele osób wie, że nieprawidłowe napompowanie może wyrządzić wiele kłopotów. Co konkretnie to oznacza?

Zbyt mocno napompowane opony – za duże ciśnienie:

  • opona jest silnie naprężona, więc każdy mocniejszy nacisk czy uderzenie zostanie mocniej odebrane, co może doprowadzić do jej rozerwania,
  • jazda na takim rowerze jest wyraźnie niekomfortowa,
  • kontrola toru drogi przy za dużym ciśnieniu w oponach jest utrudniona.

Za słabo napompowane opony – za małe ciśnienie:

  • w takiej sytuacji dętka jest narażona na trwałe zniszczenie, co zmusi nas do jej wymiany,
  • opona gorzej znosi otarcia i szybciej się zużywa,
  • jazda rowerem przy niedopompowanych oponach jest niekomfortowa i odczuwamy dużo większy opór, przez co musimy wkładać znacznie więcej siły.

Przed każdą jazdą rowerem warto zorientować się, w jakim stanie są nasze opony. Jeżeli mamy wątpliwości, możemy skorzystać z najbliższego punktu naprawy lub stacjonarnych pompek dostępnych publicznie na stacjach benzynowych. W razie problemów zachęcamy do kontaktu z profesjonalistami, którzy z pewnością wyjaśnią wszelkie kwestie techniczne.

Nasze bestsellery